A stressz kialakulásának finom mechanizmusai

A Karma erőssége és hatásai életünkre

A Karma erejét erősségtől függően 4 szintre oszthatjuk: van könnyű, közepes, nehéz és van a legyőzhetetlen karma.
A negatív karma a bűn, ha valakivel rosszat tettünk, azzal negatív karmát írtunk magunknak. A pozitív karma, a jócselekedet.

Tibeti karma keréstressz_1k

A jelentéktelen erejű, könnyű karmát, saját erőnkből le tudjuk győzni körülbelül 1-2 év alatt, például magunktól meggyógyulunk, vagy megoldjuk a problémát.
A közepes erősségű karmát, okos emberek segítségével lehet megoldani
A nehéz karmát egy szent ember segítségével lehet legyőzni.
A legerősebb 4-es erősségű karmát nem lehet legyőzni, azt csak az Isten kegyelméből tud eltávozni az életünkből.
Hogyan is értelmezzük a karma erősségeit? Egy példán keresztül bemutatom: 1-es erősségű karma hatásánál, ha az összefügg a májjal, akkor megbetegszik a máj, a szervezetünk körülbelül egy év alatt legyőzi a betegséget önerőből. 2-es erősségű karma esetében, már az orvosok segítsége szükséges ahhoz, hogy meggyógyuljon a máj. A 3-mas erősségű karma szintjén már csak egy tiszta, harmonikus élet tud meggyógyítani. A 4-es szintű, legerősebb karmánál pedig csak az isteni kegyelemben bízhatunk.
A halál eljövetelekor csak az életünk célját tudjuk magunkkal vinni a következő életünkbe, a bűneinket imádságokkal tudjuk tisztítani. Indiában a napot imádsággal kezdik és zárják.
A cél a stressz legyőzése, ehhez azonban meg kell értenem, hogy mi, miért történik az életben, miért kapom azt a sorsot, amit meg kell élnem. Keresni kell az okát, hogy milyen rossz dolgot tettem ebben az életemben, amiért most bűnhődnöm kell. Ha megértem, akkor már ki tudom javítani.
Ha feljön egy súlyos bűn az életünkben karma és probléma formájában, akkor az egész életünket tönkreteszi nagyon gyorsan.

stressz_2Az ókori görögök (és más népek is) a szillogizmus logika útját fejlődtek, ami azt jelenti, hogy a konklúzió, vagyis következmény, két másik feltételezésből következik. Kívülről befelé haladva (csigaházszerűen) vizsgálták meg az életükben az ok okozati következményeket.

Nem azért élünk, hogy folyamatosan élvezzük, hanem néha minden lerombolódik, ezáltal fejlődünk. A szenvedés csúcsán változtatunk csak az életünkön, mert addig reménykedünk. Mi mindig hiszünk a boldogságban, mindig reménykedünk, ez a mi illúziónk lényege, hiszünk a jövőben. Ha nem jön el, amit várunk, akkor kétségbeesünk, és csak a boldog múltra tudunk gondolni. De nekünk a JELENBEN kell élnünk. Legfontosabb az életünkben a tudás, az értelemmel kapcsolatos tudás. Életünket úgy kellene felépítenünk, hogy 1/3 rész a tanulásé legyen, 1/3 részében foglalkozzunk a munkával, és 1/3 részét a családunknak szenteljük. Így lesz harmónia és fejlődés az életünkben.
A stressznek az az oka, hogy nem tudjuk, hogyan reagáljunk az életünkre. El kell fogadnunk az életünket. Ezt el lehet mondani naponta imában is, hogy megerősítsük magunkban az elfogadást. Az imában elmondhatjuk, hogy „elfogadom a sorsom, ez az ami nekem jó, ami nekem jár”, el kell tehát fogadnunk amit a sorsunk ad nekünk. Mindennek tudni kell örülnünk.
Ha stresszessé válik az életünk, meg kell érteni, miért történt ez velünk, ez az első lépcső a megoldáshoz.
Az élet értelme, hogy mindig azt csináljuk, ami a legfontosabb, ha nem így teszünk, akkor hiábavalóságot érzünk a szívünkben. Meg kell érteni minden percben, hogy miért élünk.
Ha nem eszerint éljük az életünket, akkor a sors mindent elvesz tőlünk, és el kell kezdenünk egy nehezebb utat járni, hogy megértsük, hogy boldognak kell lennünk. Ez a nehezebb út a stressz legyőzése.
Amikor visszafordíthatatlanul rossz dolog történik az életünkben, akkor stresszesek leszünk, ilyenkor tudatunk teljesen összeomlik. Ekkor teljesen új, tiszta élettel lehet csak kijönni a stresszből. Ezután tudatosabban és tisztábban kel élnünk.

A stressz fokozatai, amelyek erősítik egymást:

1. stádium: Amikor nem fogom fel, hogy halhatatlan lélek vagyok, akkor jön el a stressz.
Magas tudati szinten tudom, hogy a lélek halhatatlan, megérzem az örök életet magamban, megértek mindent, és boldogságot érzek, ami folyamatosan nő.

stressz_3Ha mi elhisszük, hogy a test vagyunk, akkor jön a stressz, mert a testünk nem tökéletes, vannak hibái, és öregszik, és ettől megijedünk, nem látom saját magam lelkét. Ebben az állapotban a lélek szenved. Szégyen azért szenvedni, mert a testünk öregszik, mert mi lélek vagyunk, legalább az elménkkel azonosuljunk, higgyük, hogy mi elme vagyunk, például szeressük a hangunk, szeressük a munkánk, vagy a hobbink.  A stressz forrása a tudatlanság erős elmélyülése abban, hogy mi test vagyunk. Ha bebeszéljük magunknak, hogy májbetegségünk van, akkor az is lesz. Ha nem élünk boldogságban, akkor stresszesek leszünk és megbetegszünk. Tennünk kell ez ellen, Imádkozzunk, boldogságot kell kívánni mindenkinek, gondoskodni kell másokról, ne gondolkodjunk magunkról, és a testünkről, ültessünk fát, etessünk madarat, tegyünk jót a környezetünknek, és szívünkbe beköltözik a szeretet és a béke. Rossz felfogás az, hogy mi test vagyunk, ez a gondolat a tudás hiányából fakad, amikor ragaszkodunk a testünkhöz, akkor az elménk átjárja a hamis ego, és megmérgezi a gondolatainkat, életünket, és boldogtalanokká válunk.

2. stádium: Saját részemnek érzem a tulajdonom, a telefonom, autóm, gyerekem, férjem, családom.
Ez az érzés nem valódi, nem helyes, mert azok nem mi vagyunk. Például ha valaki megkarcolja a kocsink, akkor olyan sértésnek érezzük, mintha minket bántottak volna. Ilyenkor hosszú ideig haragot, dühöt érzünk magunkba, fáj a szívünk érte és annyira belelovaljuk magunk ebbe a negatív érzelem hullámba, hogy a végén tényleg megfájdul a szívünk, rosszul leszünk, fája a fejünk a dühtől és a stressztől. Amitől megkímélhetnénk magunkat, ha a kocsinkra csak tárgyként tekintenénk, és nem forrnánk a méregtől, ha baja történik.
A gyerekeinkre rákényszerítjük a mi saját ízlésünket, munkánkat, szokásainkat, és ezzel elnyomjuk őket, nem hagyjuk kibontakozni, szárnyalni őket. Megpróbáljuk visszafogni a gyerekünket, de minél inkább visszafogjuk, annál inkább menekül, távolodik tőlünk, és ez is a stressz egyik forrása.

3. stádium: a ragakaszkodás és a féltékenység.
stressz_4Ragaszkodunk azokhoz, akiktől a boldogságunk kapjuk, és félünk attól, hogy elveszítjük őket.
A féltékenység is egy stressz forrás, amikor a férj megszidja a feleségét, mert mással beszélgetett, ilyenkor átveszi akaratunk felett az irányítást a düh, a harag, és az erőszak, ez eluralja az elménket, nem látunk tisztán és megmérgezi a kapcsolatunk, tönkre teszi az életünk.
A szeretet szót rosszul értelmezzük, nem azért van, hogy minket kielégítsen, boldoggá tegyen a másik, hanem a kölcsönösségen a megértésen az elfogadáson kellene alapulnia. Mi azt hisszük tévesen, hogy a féltékenység a szeretet egyik megnyilvánulási formája, de ez nem így van, és ettől csak elmenekül a másik.

stressz_54. stádium:  amikor elveszítem, amim van (pl. amputáció, meghal egy szerettem)
Az ember azt hiszi, hogy ami az övé az az örökre az övé is marad, és ebből a nagyon erős stresszből nagyon nehéz kijönni, ez sokszor véglegessé . Három év alatt elér a legerősebb pontra. Ha valaki elveszíti a férjét, akkor gyakran a társa is meghal másfél éven belül, mert nem tudja a hiányát elfogadni, feldolgozni és továbblépni. Egy szülőnek akár egész életét megkeserítheti a gyerekének a halála, azt talán a legnehezebb feldolgozni.

5. stádium:  Végső stádium, amikor valami feldolgozhatatlan sokk ér minket és vagy beleőrülünk, vagy belehalunk. Ez 4-es szintű legyőzhetetlen karmánál következik be. Például, ha egy őrült gyilkos kiírtja a teljes családunk, vagy repülőgép balesetben elveszítünk mindenkit, vagy ilyen helyzet adódhat háború idején is hogy mindenünk elvész. Vagy ami mostanában nagyon aktuális, hogy banki hitelek miatt minden vagyonunk elveszítjük, ebben az esetben az ember ezt már nem tudja feldolgozni. Nem lát rá estélyt, hogy valaha is talpra tudjon állni, abból a helyzetből, amibe került és vagy mély depresszióba süllyed, és megbetegszik, majd meghal, vagy beleőrül a tudatba hogy elveszett mindene, amije volt vagy mindenkije, akit csak szeretett és öngyilkosságot követ el.

stressz_6Ha jól végezzük a dolgunk, és az életfeladatunk szerint élünk, akkor automatikusan beköszönt életünkbe a boldogság. Ezt nyugodtan kell fogadni, ahogy az indiai bölcsek. Fel kell ajánlani a szeretetünket, és a munkánk gyümölcsét Istennek, akkor boldogok is maradunk.

Ha építek egy házat, adjam oda a gyerekeimnek (akkor boldog leszek), vagy adhatom egy közösségnek, ahol majd tanítok és ez is boldoggá tesz. Ha létrehozok ebben a házban egy oltárt és szent emberek ott tanítanak, akkor nagyon boldogok leszünk.

Az, hogy én milyen voltam előző életemben az onnan látszik, hogy velem hogyan viselkednek a hozzátartozóim. A legközelebb álló családtagok mutatják meg nekünk, milyen nehéz karmánk van.

Forrás: Oleg Torsunov stresszről szóló előadása

<- A stressz természete és leküzdése – 1.rész

A stressz természete és leküzdése – 3.rész ->