Tudjuk, hogyan kell csinálni?

célA helyes gondolkodás, a megfelelő attitűd az alap. De ez a sikerhez vezető útnak csak egy része. Erre kell építeni. Ahhoz, hogy sikert érjünk el, hogy jól végezzük a feladatokat, látnunk kell, hogy merre haladunk, és hogy miért dolgozunk. Amikor benne vagyok egy nehéz helyzetben, depis vagyok, megbántva érzem magam, nehezen látok ki ebből az állapotból. Ezek a gondolatok lehúznak, és ebből nehéz kijönni és a megfelelő hozzáállást tanúsítani ilyenkor. De ha ilyenkor bevillan, hogy mi a célom, mit akarok elérni, ez tud erőt adni, hogy elkezdjem másképp értékelni a dolgokat. Segít helyretenni az egót. Akkor tud bevillanni, hogy mindez miért történik, hogy miért vagyok nehéz helyzetben, ha gondolkodtam már a céljaimról.
Az őrültség definíciója: ugyanazt a dolgot csinálni tovább és abban reménykedni, hogy megváltozik valami.

Célokat kell kitűzni. A célok a siker építőkövei.
Nekem mit jelent a siker? (pénz? család? egészség? lelki fejlődés?)

Bármi is a válasz: a siker egy előre meghatározott cél megvalósítása. Nem egyszerűen csak meghatározni a végeredményt. A célok lehetnek mérföldkövek, amik végig kísérik a sikerhez vezető utat.
A célok motiválnak. Miért fontos ez?
Amikor célokat tűzünk ki magunk elé, azok kétféle módon működnek: mi hatással vagyunk rájuk, és ők hatással vannak ránk. Ha sikerül megvalósítani egyiket, elnyerjük a beteljesülés érzését. Ez energiát ad. Szilárdabb alapot teremt a mindennapokban, különösen akkor vesszük hasznát, amikor egy ilyen megerősített, szilárdabb alapról tudunk szembenézni egy problémával.

Florence Chadwick(példa: a cél elérése motivál: Florence Chadwick, az első nő, aki mindkét irányba átúszta a La Manche csatornát. 1952. július 4-én indult, ekkor köd borította a partot. 16 órát úszott, majd feladta – nem látta a ködtől a túlsó partot, amitől 800 méterre volt. Azt nyilatkozta: Ha látom a partot, valószínűleg megcsináltam volna”. Két hónappal később sikeresen átúszta.)

A célok értékessé teszik a rá fordított munkát. Ha olyan célt tűzünk ki magunk elé, ami számunkra értékes, annak érdekében érdemesnek tűnik dolgozni.
A célok segítenek felállítani a fontossági sorrendet. A hétköznapokban megmutatják, mivel kellene foglalkoznunk. Segítenek abban, hogy összpontosítani tudjunk, hogy arra használjuk az energiáinkat, amit valójában tennünk kellene.

A céllal és a cél nélkül végzett munka között egyetlen különbség van, az eredmény.

Erőt adnak a jelenben. Lehetővé teszik, hogy a nagy feladatot kisebb feladatok sorának lássuk. A jelenben az éppen előttünk álló feladatra összpontosítunk, miközben tudjuk, hogy lépéseket teszünk a nagy feladat megvalósításához.

Tehát a folyamat:

  • a célok kitűzése egy lépcsősor – fokról fokra vezet a sikerhez
  • amikor megvalósítjuk a kisebb célokat, erőt, energiát nyerünk
  • ezzel az erővel egy szilárdabb alapot teremtünk magunknak: bennünk lesz az érzés, hogy „képesek” vagyunk, ez önbizalmat ad
  • szilárdabb alapon állva a komolyabb problémák nem tudnak annyira kibillenteni.

A célok, ha komolyan vesszük őket, segítik a fejlődésünket. Ha fontos neked a célod, akkor megoldást keresel, ha nem, akkor kifogást.  Amikor leírtam a céljaimat, sok minden tisztázódott a fejemben. Megértettem, hogy minek van prioritása az életemben. Ha elolvasom ezeket, rendet tudok rakni a gondolataim között: mi az, ami fontos, a mostani tevékenységemmel milyen irányba megyek? Segít emlékezni arra, hogy mit tartok fontosnak – egyébként a napi történésekben könnyen elvesznék. Ha tudom, mi a fontos, tudom, hogyan kell gondolkodnom róla. Ez meghatározza a hozzáállásomat. És az adott dolog sikerét.

Először az alacsonyabban fekvő célokat kell megvalósítani ahhoz, hogy a nagyobbak teljesüljenek. Ezért fontos, hogy mivel töltöm az időmet ma.

Határozzunk meg 5-5 célt az életünk különböző területein. 1 éves távlatban.

  • munka
  • család
  • egészség, sport
  • szabadidő, pihenés, utazás
  • beruházás
  • lelki fejlődés

Miért a hatodik a lelki fejlődés? Az első öt az alap. Ezeknek rendben kell lenni, ahhoz, hogy haladni tudjunk a lelki fejlődés terén. (Minden összefügg! Hiába koncentrálok az utolsóra, ha a többiről nem veszek tudomást.)

célCélok leírása

Olyan célokat kell leírni, amik lelkesítenek. Olvasd el őket mindennap. Az álmaid adják az üzemanyagot mindennapi tetteidhez. Mindennap újra kell tölteni a tartályt ahhoz, hogy eljuss a céljaidhoz.

A jövőd olyan lesz, amilyennek szeretnéd, úgyhogy jó lenne tudnod, hogy milyennek szeretnéd. Bármilyen eredményt elérhetsz az életben, ha tudod, hogy mit akarsz. Ha megvan a célod, oszd meg minél több emberrel, akik fontosak a számodra. Mindennap tedd fel magadnak a kérdést: Az, amit most éppen teszek, közelebb visz a célomhoz, vagy eltávolít tőle? Ha nincs képed arról, hogy mit akarsz, sose kapod meg. Akinek nincsenek céljai, arra kárhozott, hogy mások céljait valósítsa meg. A stressz és a negativitás egyik fő oka, hogy  életünknek nincsen világos célja. Ha nem tudjuk pontosan, hogy mit akarunk, időnket és erőinket nem tervezhetjük eredményesen.

Aki nem tudja, merre tart, azt oda vezetik, ahova akarják.

Boldogtalanságunk min. 80%-ának az az oka, hogy nem látjuk világosan, merre tartunk, mit akarunk megvalósítani. Elménk úgy van felépítve, hogy csak akkor vagyunk képesek jól érezni magunkat, ha egy számunkra fontos cél megvalósításán dolgozunk.
A sikeres élet sikeres évekből következik, amik sikeres hónapokból lesznek, amelyek sikeres hetekből jönnek, amelyek sikeres napokból jönnek, amelyek napi sikeres szokások kialakításából következnek.

Ha szegénynek születtél, nem a Te hibád. Ha szegényen halsz meg, az már igen.

Példa: harvardi egyetemi kísérlet 20 év múltán megnézték a hallgatókat és akik leírták a céljaikat, az a  3% többet keresett,  mint a  többi 97% együttvéve.

Fontos a megerősítés, teljesen más a hatása. Ha leírom, nagyobb a tudatosság. Gondolkodásra kényszerit, megvilágít olyan dolgokat, amit egyébként nem látunk. Leírni, 1 hétig naponta írni, majd megkeresni ezek közül azt az egy-kettőt, ami a legtöbbször szerepel, felállítani egy fontossági sorrendet, ezekre koncentrálni. Egy kis lapra elkészíteni – fókuszban tart.

ÁLOM-CÉL-TERV-CSELEKVÉS
mit?                mit? mikorra?            hogyan?            Fókusz

Nagy célok – kőbe vésni. Tervek (ahogy elérem) homokba – tudni kell módosítani az oda vezető úton, ahogy a körülmények változnak, de a cél maga nem változik.

Ha megvannak a célok, ne elégedjek meg ezzel. Van egy fontossági sorrend a célok között, legyen meg ez a napi tevékenységünk során. Minden nap kezdődjön, a fontossági sorrend felállításával. (ehhez kell a tudatosság) Amit tenni akarok ma, összhangban van a prioritásokkal? Ha igen, nincs feszültség, pár egós probléma kiküszöbölhető (pld. bűntudat, azt csináltam ma, amit kellett?)
Példa: koldus – milliomos esete – mindegyiknek 24 óra áll rendelkezésére egy nap.

Ha megvannak a célok – megvan a prioritás. Meg tudom határozni az időbeosztásomat. Az időmet a számomra értékes dolgok elérésére fordítom. Ezzel kiküszöbölöm a feszültségeket, lelki nyugalmat ad. Egyensúly – más nézőpont – máshogy viszonyulok a felmerülő nehézségekhez. Ne  feledd, a legfontosabb  cél a lelki béke és a harmónia az életedben.
Soha ne add fel!cél